XIX Bruno Sarlin -seminaari 29.11.2023

Vuoden 2023 Bruno Sarlin -iltapäiväseminaarissa pohditaan palvelujärjestelmän ikähaastetta. Tunteeko palvelujärjestelmä ikääntyneet kansalaiset sekä toimijoina että yksilöllisine tarpeineen apua tarvitsevina ihmisinä? Entä miten ikääntyminen vaikuttaa palvelujärjestelmän kestävyyteen kokonaisuutena? Tukeeko palvelujärjestelmä ikääntyneiden aktiivista toimijuutta? Miten maaseudun ikääntyneet saavat jatkossa palveluja, kun hyvinvointialueet keskittävät ja karsivat toimintaansa?

Seminaari järjestetään 29.11 klo 14–18 Tieteiden talolla Helsingissä ja sitä on mahdollista seurata myös etänä. Juontajina toimivat Sosiaalipoliittisen yhdistyksen puheenjohtaja Helena Hirvonen ja Huoltaja-säätiön hallituksen puheenjohtaja Marja Heikkilä. Tutustu seminaarin ohjelmaan ja ilmoittaudu mukaan 20.11 mennessä! Seminaarin jälkeen paikan päälle saapuville tarjolla jouluglögit vapaan verkostoitumisen merkeissä.

Seminaari on samalla Huoltaja-säätiön 70-vuotisjuhlaseminaari. Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Mitä: Bruno Sarlin – Palvelujärjestelmän ikähaaste

Missä: Tieteiden talo (Kirkkokatu 6, 00170 Helsinki)

Milloin: Keskiviikko 29.11.2023

Ilmoittaudu mukaan tästä!

SEMINAARIOHJELMA

14.00–14.15: Seminaarin avaus – Marja Heikkilä, Huoltaja-säätiön hallituksen puheenjohtaja

OSA I – Ikääntyneet sosiaalipalvelujen käyttäjinä

14.15–14.30: Muistisairaiden omaishoitajat palvelujärjestelmässä – resurssejako vain? – Tutkijatohtori ja yrittäjä Ulla Halonen, Jyväskylän yliopisto ja Geronom Oy.
14.30–14.45: Ikääntyneet digitaalisten palvelujen käyttäjinä – Dosentti Riitta Hänninen, Ikääntymisen ja hoivan tutkimuksen huippuyksikkö, Jyväskylän yliopisto.

14.45–15.00: Palveluiden saatavuuden esteet ikääntyneiden maahan muuttaneiden näkökulmasta – Sosiologian dosentti, yliopistotutkija Laura Kemppainen, Ikääntymisen ja hoivan tutkimuksen huippuyksikkö, Helsingin yliopisto

15.00–15.25 Alustajien paneeli. Paneelikeskustelua johdattelee professori Anne Kouvonen Helsingin yliopistosta.

KAHVITAUKO 15.25–15.55

OSA II – Ikääntyneiden palvelu- ja etuusjärjestelmä

15.55–16.10: Hoivapolitiikka, toimijavastuut ja hoivan pimeä puoli – Tutkijatohtori Tiina Sihto, Helsingin yliopisto, SustAgeable-konsortio.

16.10–16.25: Ikääntyneiden palveluiden rahoituksesta – Tutkimusprofessori (emeritus), DPhil (economics) Markku Pekurinen

16.25–16.40: Jalkautuvan työn merkitys maaseudulla – Projektipäällikkö Katja Hämäläinen, IHKU-hanke, Pohjois-Karjalan Sosiaaliturvayhdistys

16.40–17.05: Alustajien paneeli. Paneelikeskustelua johdattelee Huoltaja-säätiön hallituksen jäsen Harri Jokiranta.

17.05–17.15: Seminaarin päätös – Helena Hirvonen, Sosiaalipoliittisen yhdistyksen johtokunnan puheenjohtaja

17.15–18.00: Vapaata verkostoitumista jouluglögien merkeissä.