Sosiaalipoliittisen yhdistyksen blogi avautuu jälleen

Sosiaalipoliittinen yhdistys teetti joitain vuosia sitten jäsenkyselyn, jossa jäsenet toivoivat yhdistykseltä aktiivista yhteiskunnallista osallistumista sosiaalipoliittisiin keskusteluihin. Yhtenä vastauksena tähän perustettiin silloin Sosiaalipoliittisen yhdistyksen blogi, johon alun perin pyydettiin hiljattain yhteiskunta- tai sosiaalipolitiikkaan liittyvistä aiheista väitelleitä tutkijoita kirjoittamaan tutkimuksestaan.

Vähitellen kirjoittajajoukko laajeni eri uravaiheissa ja tehtävissä oleviin alamme tutkijoihin. Alusta saakka blogin tekstit ovat olleet ajankohtaisia ja tutkimustietoon perustuvia. Vaikka tekstien lähtökohtana on ajankohtainen ilmiö, ovat tekstit myös ajattomia ja punnittuja näkemyksiä aiheistaan.

Sosiaalipoliittisen yhdistyksen uusitut verkkosivut avautuvat syksyllä 2023 ja parantavat samalla tauolta palaavan blogin luettavuutta.

Blogia kuvattiin alun perin näin: ”tutkijat esittävät näkemyksiään sosiaalipolitiikan nykytilasta ja tulevaisuudesta, pureutuvat ajankohtaisiin aiheisiin ja ottavat kantaa päätöksentekoon”. Jatkamme blogia samalla ydinajatuksella.

Kaikki vanhat blogitekstit löytyvät uusilta sivuilta, koska tekstit ovat edelleen ajankohtaisia. Niitä voi lueskella peilaamaan nykytilannetta. Vuosien 2016–2022 blogitekstit antavat kattavan kuvan aikansa sosiaalipoliittisesta väitös- ja muusta tutkimuksesta ja sen teemoista.

Kirjoittajiksi uusien sivujen blogiin toivotaan laajasti eri tehtävissä toimivia henkilöitä, ja teksteihin erilaisia sosiaalipoliittisia aiheita. Oli se sitten valmistumassa oleva tai vasta valmistunut väitöskirja, tieteellinen artikkeli, kirja, kesällä laiturinnokassa syntynyt ajatus tai hallitusohjelman kirvoittama kommentti, siitä on aina mahdollista kirjoittaa blogi.

Lähestykää siis blogin toimitusta matalalla kynnyksellä ja ehdottakaa blogitekstejä! Toivomme blogiin edelleen tekstejä myös sosiaali- ja yhteiskuntapolitiikan alan väitöskirjoista: jos olet väitellyt viime vuosina, etkä ole vielä kirjoittanut blogiin, tai kun väitös on ajankohtainen – ole yhteydessä blogin toimittajaan (alla). Myös kaikissa muissa uravaiheissa olevien tutkijoiden tekstit ovat toivottuja.

Jos haluat olla osa sosiaalipolitiikan alan tieteellistä yhdistystä ja tukea sen toimintaa (seminaarit, Janus-lehden julkaiseminen, blogi jne.), kannustamme liittymään yhdistyksen jäseneksi.

Vahva sosiaalipoliittinen keskustelu ja tutkimusperustaisuus kaikessa päätöksenteossa on tärkeää. Kiitos kaikille jäsenillemme yhdistyksen toiminnan mahdollistamisesta! Kiitos myös blogin aiemmille kirjoittajille, sekä sen pitkäaikaiselle päätoimittajalle Anne Määtälle. Kapula on nyt vaihtunut, ja jatkossa tekstiehdotuksia voi lähettää yhdistyksen varapuheenjohtaja Maria Heiskaselle. Kirjoittajaohjeet täällä:

Kirjoittajaohjeet

Maria Heiskanen