Jaakko Harkko
Individual Placement and Support (IPS) on tuetun työllistymisen toimintamalli. Sen kohderyhmänä on yksi vaikeimmin työllistyvistä ihmisryhmistä: henkilöt, joilla on vaikeita mielenterveyshäiriöitä. IPS-mallin tuloksellisuutta on tutkittu lukuisissa korkealaatuisissa tutkimuksissa ja sen on osoitettu tuottavan tavoiteltuja työllistymistuloksia olennaisesti verrokkipalveluja paremmin.
Tapahtumat|
Järjestyksessään 47. Sosiaalipolitiikan päivät järjestetään Joensuussa 24.–25.10! Päivien teemana on turvallisuus. Työryhmähaku päiville on auki 31.5.2024 saakka
Eeva Jokinen
Julkisessa keskustelussa keskustellaan usein rahasta ja säätämisestä. Kaiken pitäisi olla tehokasta ja kaikkea pitäisi tehostaa. Tehostaminen sinällään kuulostaakin järkevältä; miksi hukata aikaa ja muita resursseja, jos asiat voi hoitaa jouheasti ja virtaviivaisesti? Mutta kun erilaisia tehostamisryhtymyksiä katsoo lähempää, huomaa että tehostamisella on aina hinta. Kaikki tehostamistoimet vaativat investointeja, ainakin aluksi.
Uutiset|
Vuoden 2024 ensimmäinen Janus on julkaistu! Lehti sisältää kattavan paketin sosiaalipoliittisia ja sosiaalityön tutkimuksen teemoja. Numerossa on viisi(!) tutkimusartikkelia, kaksi puheenvuoroa ja kaksi kirja-arviota.
Uutiset|
Lehti sisältää neljä tutkimusartikkelia, kaksi puheenvuoroa ja kaksi kirja-arviota. Pääkirjoituksessa lehden päätoimittajat Kirsi Günther ja Milla Salin pohtivat tekoälyn mahdollisuuksia ja uhkia tieteelliselle tutkimukselle ja julkaisemiselle. Ajankohtaisen pääkirjoituksen saattelemana Januksen toimituskunta toivottaa mukavaa joulun odotusta ja innostavia lukuhetkiä numeron 4/2023 kanssa.
Tapahtumat|
Huoltaja-säätiö ja Sosiaalipoliittinen yhdistys järjestävät perinteisen Bruno Sarlin -iltapäiväseminaarin keskiviikkona 29.11.2023 Tieteiden talolla Helsingissä. Seminaarin teemana on palvelujärjestelmän ikähaaste.
Uutiset|
Sosiaalipoliittisen yhdistyksen jakama vuoden pro gradu -tutkielman palkinto myönnettiin Helsingin yliopiston Melissa Ahlbergille tutkielmasta ”Maailma on niin sekaisin, että on siirryttävä aktiivisesti hyvän puolelle” – Tunnediskurssit Ukrainan sotaa paenneita käsittelevissä uutisissa. Tutkimus on tärkeä yhteiskuntapoliittinen puheenvuoro. Pakolaisuus ja maahanmuutto ovat vahvoja teemoja mediassa ja julkisessa keskustelussa.
Blogi|
Ulla Buchert: Suomeen on ehdotettu, että Tanskan mallin mukaisesti asiointi julkisissa palveluissa muutettaisiin lakisääteisesti digitaaliseksi. Tanskan tie ei kuitenkaan ole ristiriidaton, ja vaarana on kansalaisten jakaminen a- ja b-luokkaan digitaalisen asioinnin perusteella.
Uutiset|
Januksen uusin numero 3/2023 sisältää neljä tutkimusartikkelia, kaksi puheenvuoroa sekä neljä kirja-arviota. Numero on kokonaisuudessaan luettavissa lehden verkkosivuilla.
Uutiset|
Sosiaalipoliittisen yhdistyksen uudet verkkosivut on avattu! Sivuilta löydät tulevat tapahtumat, yhdistyksen uudistuneen blogin, jäsenyysasiat ja paljon muuta!