XVI Bruno Sarlin -seminaari 11.12.: Sosiaalinen kestävyys korona-aikana

XVI Bruno Sarlin -seminaari

Huoltaja-säätiö järjestää seminaarin webinaarina yhdessä Sosiaalipoliittisen yhdistyksen kanssa

Sosiaalinen kestävyys korona-aikana

Aika: 11.12.2020 klo 12­.00–14.45
Lähetyksen tuottaa Kunta.tv

Runsas vuosisata sitten Suomen sisällissota oli vasta päättynyt. Vankileireillä virui huonokuntoisia ihmisiä. Elintarvikkeista oli huutava pula. Viipurin lääniin saapui tuhansia pakolaisia Venäjältä. Vanhojen kulkutautien lisäksi raivosi espanjantauti epidemia-aaltoina.

Köyhäinhoitolehden ensimmäisenä päätoimittajana vuonna 1912 aloittanut valtion vaivaishoidon neuvoja Bruno Sarlin (1878–1951) jätti päätoimittajan tehtävät vuoden 1919 alusta silloisen sosialihallituksen köyhäinhoidon ylitarkastajalle Väinö Juuselalle, mutta jatkoi edelleen lehden toimituksessa. Samassa yhteydessä lehden nimi muutettiin Huoltajaksi.

Vuosina 1918–1920 ilmestyneissä lehden numeroissa kerrotaan, miten apua saatiin Suomen sotaorpojen ja muiden vähäväkisten auttamiseksi Amerikkaa myöten. Mr. Hooverin lahjoitus oli 45 000 dollaria kuukausittain neljän kuukauden aikana Suomen lasten avustamiseksi elintarpeilla. Amerikan Punaiselta Ristiltä tuli Viipurin lääniin elintarvikeapua Venäjältä tulleiden pakolaisten sekä kuntien kaikkein köyhimpien asukkaiden auttamiseksi.

Erityisen tuhoisasti espanjantauti oli raivonnut Lapissa. Yksin Inarissa oli jäänyt sen takia satakunta orpolasta, uutisoitiin Huoltajassa. Vihdoin vuoden 1920 lopulla Inariin saatiin perustettua lastenkoti, kun köyhän kunnan tueksi kerättiin avustuksia ympäri maan.

Bruno Sarlin kirjoittaa lehdissä siitä, miten tärkeää on, että kunnallinen köyhäinhoito viipymättä pelastaa tulevan sukupolven idut mieron, kerjuun ja siveellisen myrkytyksen polulta. Hän oli huolissaan myös köyhäintalojen asukkaiden selviämisestä ankarissa oloissa ja patisti kuntia vastuunkantoon: Kaikki nämä elintarpeet ovat kyllä nykyään korkeassa hinnassa, mutta korkeampaan hintaan on toki arvosteltava ihmisen henki ja sivistysvaltion valistuneen yhteiskunnan kunnia. Yli koettelemusten päiväin on päästävä ja velat tasattavat tulevaisuudessa. Kehnoa on, elleivät kunnallisviranomaiset pane kaikkeansa likoon pelastaakseen julkisten armeliaisuuslaitosten lainsuojaamia vanhuksia nälkäkuolemasta niin kauan kuin siihen vielä on rahalla tilaisuutta.

Tämän syksyn Bruno Sarlin -seminaarissa sosiaalialan kysymyksiä tarkastellaan tämän ajan poikkeuksellisissa oloissa. Miten nyt selviämme yli koettelemusten päiväin? Miten pitkän varjon tämä aika jättää tuleville polville?

OHJELMA

Sosiaalinen kestävyys korona-aikana

11.12.2020 klo 12.00­–14.45

Webinaarin juontajina toimivat toiminnanjohtaja Lea Suoninen-Erhiö Huoltaja-säätiöstä ja varapuheenjohtaja Paula Saikkonen Sosiaalipoliittisesta yhdistyksestä

12.00­–12.15 Mikä olisi Bruno Sarlinin viesti tähän aikaan?

Harri Jokiranta, Huoltaja-säätiön hallituksen puheenjohtaja

12.15­–12.45 Sosiaalialan työ korona-ajassa – Huoltaja-säätiön kirjoituskilpailun satoa

Marketta Rajavaara, hyvinvointipalveluiden professori, Helsingin yliopisto

12.45–13.15 Pohdintaa sosiaaliturvan joustavuudesta koronaepidemian aikana