Kansainvälisen sosiaalipolitiikan iltapäivä: ”Yhteinen agendamme – Sosiaalisen kehityksen haasteet nyt ja tulevaisuudessa”

Kansainvälisen sosiaalipolitiikan iltapäivä
”Yhteinen agendamme – Sosiaalisen kehityksen haasteet nyt ja tulevaisuudessa”

Mitä: ”Yhteinen agendamme – Sosiaalisen kehityksen haasteet nyt ja tulevaisuudessa”
Missä: Soste (Yliopistonkatu 5, Helsinki) / verkkotilaisuus
Milloin: Maanantaina 7.11.2022 klo 13:00–15:00
Kenelle: Globaalista sosiaalipolitiikasta kiinnostuneet

”Yhteinen agendamme” – Sosiaalisen kehityksen haasteet nyt ja tulevaisuudessa!

YK:n sosiaalisen kehityksen ensimmäinen huippukokous järjestettiin Kööpenhaminassa 1995. Sen agendan ja suositusten pääkohdat olivat köyhyyden poistaminen, täystyöllisyys ja sosiaalinen integraatio. Näitä teemoja valmisteltiin kolme vuosikymmentä sitten, aikana ’ennen internetiä ja sähköpostia’.  Moni muukin asia on nyt toisin. Esimerkiksi maailman väestö on lisääntynyt noin 40 prosentilla.  On aika päivitykselle.
YK:n pääsihteeri onkin valmistelemassa uutta Sosiaalisen kehityksen huippukokousta vuodelle 2025 osana laajempaa agendaa vuosituhattavoitteiden saavuttamiseksi. Tuo laajempi ”Yhteinen agendamme” (Our Common Agenda | United Nations) sisältää kaksitoista maailman kehityshaasteiden kokonaisuutta ja niiden ratkaisuehdotuksia.

SOSTE, Sosiaalipoliittinen yhdistys ja Suomen ICSW toimikunta järjestävät Kansanvälisen sosiaalipolitiikan iltapäivän, jossa keskustellaan sosiaalisen kehityksen nykyisistä ja tulevista haasteista osana laajempaa globaalia agendaa. Tarkoitus on kerätä ja kiteyttää näkemyksiä sosiaalisen kehityksen avainkysymyksistä. Tavoitteena on myös kanavoida näitä näkemyksiä Suomen valmistautumiseen tuohon huippukokoukseen.
Alustukset päivittävät sosiaalisen kehityksen käsitettä, huippukokouksen taustoja ja kertovat YK:n pääsihteerin raportin tematiikasta. Keskustelu käydään siitä mitä teemoja tulisi viedä eteenpäin ja miten.

Tilaisuus järjestetään hybridinä. Tilaisuutta ei tallenneta.

Ilmoittaudu mukaan 2.11 mennessä osoitteessa: https://www.soste.fi/tapahtuma/yhteinen-agendamme-sosiaalisen-kehityksen-haasteet-nyt-ja-tulevaisuudessa/

Tilaisuuden ohjelma:
Tilaisuus alkaa klo 13:00

Avauspuheenvuoro
(Ronald Wiman, Suomen ICSW-toimikunnan ja ICSW Europen puheenjohtaja)
Our common agenda – mistä on kyse?
(Jenni Kauppila, vaikuttamistyön vastaava, YK-liitto)
Sosiaalisen kehityksen merkitys
(Teppo Eskelinen, yliopistonlehtori, Itä-Suomen yliopisto)
Kansalaisyhteiskuntanäkökulma