Kansainvälisen sosiaalipolitiikan iltapäivä 16.4.

YK ja me – Globaali sosiaalipolitiikka kestävän kehityksen välineenä

tiistaina 16.4. klo 13.00-15.00
SOSTEn toimisto, Yliopistonkatu 5, 6. kerros, kokoushuone Jungman, Helsinki

Yhdistyneet kansakunnat, YK,  on meidän ainoa globaalisti demokraattinen eettisten ja sosiaalisten standardien asettaja.  YK vain usein jää kauas kotimaisesta keskustelusta.

YK:n yleissopimukset ovat kuitenkin vahvasti läsnä kansallisella tasolla erityisesti lainsäädännössämme. Myös globaali kestävän kehityksen agenda on osa kansallista politiikkaamme. Joudumme näistä myös säännöllisesti raportoimaan.

Tänä keväänä YK:n toimikuntien agendalla on ollut teemoja, joita Suomi, SOSTE ja ICSW mukaan lukien, on pitkään ajanut  johdonmukaisesti  kansainvälisillä areenoilla.  Nyt erityisen keskeinen teema on ollut sosiaaliturva (social protection), tai pikemminkin laaja-alainen sosiaalipolitiikka, eriarvoisuuden ja köyhyyden vähentäjänä sekä sosiaalisesti kestävän kehityksen välineenä.  Laaja-alainen ja universaali sosiaalipolitiikka on ollut Suomen puheenvuorojen, kannanottojen ja järjestämiemme oheistapahtumien kantavana syvävirtana YK:ssa ja niin tehtiin tänäkin vuonna ehkä systemaattisemmin kuin aiemmin.

Siellä näkijä missä tekijä: Kansainvälisen sosiaalipolitiikan iltapäivässä alustavat asiantuntijat, jotka olivat aktiivisesti mukana YK:n toimikuntien kevään teemojen valmistelussa  ja olivat myös näkyvästi paikalla vaikuttamassa tämän kevään toimikuntien kokouksissa: Sosiaalisen kehityksen toimikunnassa (CSocD),  Naisten asemaa käsittelevässä toimikunnassa (CSW), sekä Väestö ja kehitys –toimikunnassa (CPD).

SOSTEn, Suomen ICSW toimikunnan ja Sosiaalipoliittisen yhdistyksen järjestämässä tilaisuudessa on tarjolla  tuoretta tietoa ja näkemystä:

Mitkä ovat nousevat teemat, missä haasteet ja poliittiset karikot, mitä Suomen toimijoiden pitäisi oppia kansainvälisiltä areenoilta, mitä me voimme globaaliin dialogiin antaa – ja mitä meidän täytyy siihen aktiivisesti nostaa,  jotta kehitys kääntyy eettisesti, sosiaalisesti, ekologisesti ja taloudellisesti kestävämmäksi. Ja mitä me yhdessä teemme seuraavaksi.

Ilmoittaudu tilaisuuteen tästä.

13.00 Kahvitarjoilu

13.20 Tilaisuuden avaus ja veto, puheenjohtaja Ronald Wiman, Suomen ICSW toimikunta

13.30 Sosiaalisen kehityksen tulevaisuuden näkymät – pääsihteeri Vertti Kiukas, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry