Palkinnot

Gradupalkinto

Yhdistys palkitsee vuosittain Sosiaalipolitiikan päivillä edellisen lukuvuoden parhaan sosiaali- tai yhteiskuntapolitiikan pro gradu -työn. Jokainen yhteiskuntapolitiikkaa tai sosiaalipolitiikkaa opettava yliopisto lähettää yhden ehdokkaan palkinnon saajaksi, ja valinnan tekee Sosiaalipolitiikan päiviä järjestävän yliopiston edustaja. Vuonna 2014 palkinnon sai Emilia Leinonen työstään ”’Henkilökohtainen budjetti – systemaattinen kirjallisuuskatsaus kansainvälisestä tutkimuksesta”. Lisätietoja tiedotteesta.

Gradupalkinnon saaneet vuodesta 2003:

2015 Antti Hämäläinen (Tampereen yliopisto): Muuttuva kansalaisuus ja vanhuspalveluiden käyttäjien toimija-asemaat
2014 Emilia Leinonen (Jyväskylän yliopisto): Henkilökohtainen budjetti – systemaattinen kirjallisuuskatsaus kansainvälisestä tutkimuksesta
2013
Laura Kumpuniemi (Itä-Suomen yliopisto): ”’Kyllä mä oon tervetullut täällä Lieksassa’. Maahanmuuttajanuorten kokemuksia vastaanottavuudesta suomalaisessa maaseutukaupungissa”
2012 Sauli Hyvärinen (Turun yliopisto): Mahdollisuuksia tasa-arvoon? Perhetaustan vaikutus toisen polven maahanmuuttajien yhteiskunnallisen menestyksen mahdollisuuksiin Suomessa
2011
Minttu Kuronen-Ojala (Jyväskylän yliopisto): Revivalistiset ideat ja äitien toimijuuden mahdollisuudet pienen lapsen kuoleman kohtaamisessa sairaalainstituutiossa ja vertaistukiyhteisöissä
2010 Aila Niemi (Turun yliopisto): Vivahteikas vanhuus. Suomalainen lepokoti kanadansuomalaisten siirtolaisten etnisen vanhuuden näyttämönä
2009 Miia Marika Toivo (Tampereen yliopisto): Kerrottu epäoikeudenmukaisuus sosiaali- ja terveyspalveluissa ja sosiaalietuuksissa
2008 Antti Tanskanen (Helsingin yliopisto): Vuokratyö työelämän ääri-ilmiönä. Tutkielma vuokratyöstä ja tämän päivän työelämästä
2007 Hannes Linjama (Helsingin yliopisto): Malmin lentokenttä maankäytön konfliktina
2006 Tanja Kuronen (Helsingin yliopisto): Suursiivous eli tutkimus vanhusten kotisiivoustyön haasteista
2005 Ulla Salovaara (Jyväskylän yliopisto): Kahden vaiheilla – kurdinuorten elämää diasporassa
2004 Tanja Aitomurto (Jyväskylän yliopisto): Hyvien perheiden pojat murhasivat kylmästi – miksi? Syylliset ja syyttömät Heinojen surmaa seuranneen moraalisen myrskyn pyörteissä kolmessa sanomalehdessä
2003 Tuuli Hirvilammi (Tampereen yliopisto) Kulutuskarkuruus elämänpoliittisena valintana

Janus-palkinto

Janus-palkinto myönnetään parhaasta nuoren tutkijan artikkelista Janus-lehden yhden toimituskauden (kolme vuotta) ajalta. Yhdistys jakoi Janus-palkinnon edellisen kerran Sosiaalipolitiikan päivillä Turussa 2011. Palkinnon saaja valittiin Jyväskylän yliopiston sosiaalipolitiikan laitoksen toimituskauden aikana Januksessa julkaistuista nuorten tutkijoiden ts. ei-väitelleiden kirjoittajien joukosta. Järjestyksessään toinen Janus-palkinto myönnettiin Antti Tanskaselle ja Mirkka Danielsbackalle artikkelista Perheen vai yhteiskunnan vastuu? Suurten ikäluokkien auttamisasenteiden tarkastelua. Artikkeli on julkaistu Januksen numerossa 1/2009 ja se löytyy Januksen kotisivulta. Palkintoraatiin kuuluivat Juho Saari, tieteellisten seurojen puheenjohtajat Susan Kuivalainen ja Aini Pehkonen sekä Januksen päätoimittajana Jyväskylän kaudella toiminut Marjo Kuronen. Seuraavan kerran palkinto myönnetään vuonna 2014. Ensimmäinen Janus-palkinto myönnettiin Jyri Liukolle vuonna 2008.

Sosiaalipolitiikka –palkinto

Yhdistys jakaa määräajoin vuonna 1987 perustettua Sosiaalipolitiikka-palkintoa. Palkinto voidaan myöntää yksityiselle henkilölle, työryhmälle, järjestölle, tutkimuslaitokselle, kunnalle, laitokselle tai virastolle, joka ansiokkaalla toiminnalla on edistänyt sosiaalipolitiikan toteutumista ja kehittämistä.

Sosiaalipolitiikan päivillä 2013 palkinto myönnettiin Olli Kankaalle. Palkinnolla haluttiin huomioida Kankaan ansiokas ja kansainvälisesti arvostettu uransa sosiaalipolitiikan tutkimuksen ja toteutumisen hyväksi. Kangas toimii tutkimusjohtajana Kelassa. Lisätietoja tiedotteesta.

Yhdistyksen juhlavuonna 2009 palkinto myönnettiin Jorma Sipilälle. Palkinnon myöntämistä perusteltiin mm. merkittävästä akateemisesta toiminnasta niin sosiaalipolitiikan kuin sosiaalityön alueilla. Takana on pitkä yliopistoura Tampereen yliopistossa sosiaalipolitiikan, erityisesti sosiaalityön professorina vuodesta 1982. Tätä ennen hän on toiminut eri tehtävissä Helsingin, Joensuun ja Jyväskylän yliopistoissa. Ansioksi on katsottu myös toimiminen Sosiaalipolitiikka aikakauskirjan päätoimittajana vuonna 1977 ja Januksen päätoimittajana 1996-1997.

Aikaisemmin palkinnon ovat saaneet Antti Karisto (vuonna 1987), Ilkka ja Vappu Taipale (1989), Risto Jaakkola (1991), Olavi Riihinen (1994) ja Kansalaisten hyvinvoinnin alueelliset tukiverkostot eli HYVE-projekti (1996). Palkinto myönnettiin myös vuonna 1999, mutta tuolloin henkilö halusi pysyä tuntemattomana ja luovutti palkintosumman edelleen diakoniatyölle käytettäväksi ruokapankkitoimintaan. Elokuvaohjaaja Aki Kaurismäki palkittiin vuonna 2002.