XIV Bruno Sarlin -seminaari 13.12.: Osallisuuden vahvistamisella kohti uudenlaista demokratiaa

Aika: 13.12.2018 klo 14–19
Paikka: Helsingin Kuntatalo, Toinen linja 14, 00530 Helsinki

Valtion vaivaishoidon neuvoja Bruno Sarlin (1878–1951) kirjoitti Köyhäinhoitolehden pääkirjoituksessa vuonna 1912 köyhäinhoidon tarkoituksesta: Pelkkä hädän lieventäminen ei riitä. Tarvitaan yhteiskunnallisia reformeja köyhyyden poistamiseen ja ehkäisyyn. Ylimpänä päämääränä oli oleva koko kansakunnan onni ja menestys, johon köyhäinhoitoa yhtenä yhteiskunnallisen rakennustyön haarana tarvittiin.

Taustalla vaikuttivat kansallisvaltion idea ja demokratian ihanteet vapaudesta, tasavertaisuudesta, lain kunnioituksesta ja oikeudenmukaisuudesta. Olihan yleinen ja yhtäläinen äänioikeus valtiollisissa vaaleissa toteutettu jo vuonna 1906.

Sisällissodan jälkeen heti vuoden 1918 lopulla pidettiin ensimmäiset demokraattiset kuntavaalit, joissa työväenliike pääsi mukaan vaikuttamaan paikallisasioihin. Kuntademokratiaa on pidetty avaintekijänä kansalliselle eheytymiselle katkeran sisällissodan jälkeen. Kaikki pääsivät päätöksentekoon osallisiksi. Valtuustoissa ja lautakunnissa oli tehtävä yhteistyötä paikallisten ongelmien ratkaisemiseksi, kuten köyhäinhoidon järjestämiseksi.

Maailma on muuttunut sadassa vuodessa. Yhteiskunnalliseen kehitykseen niin meillä kuin muualla vaikuttavat talouden suuret muutosvoimat globalisaatio ja digitalisaatio. Ihmisten hyvinvointi on jäänyt talouspuheen peittoon. Pahimmissa uhkakuvissa demokratia murenee.

Onko yhteiskunnallinen eheys vielä tavoitteena – nähdäänkö sosiaalinen hyvinvointi yhteiskunnan voimavarana? Mitä osallisuus voisi olla tässä ajassa ja miten sitä voisi vahvistaa? Entä miten demokratian merkitys hahmottuu? Muun muassa näitä kysymyksiä tarkastellaan tämän vuoden Bruno Sarlin -seminaarissa.

Ilmoitathan osallistumisestasi 5.12.2018 mennessä tämän linkin kautta. Osallistujamäärä on rajoitettu.

OHJELMA

14.00–14.30 Tilaisuuden avaus: Mitä Bruno Sarlinin vuosisadan takaiset ajatukset antavat tähän aikaan? Huoltaja-säätiön 65. toimintavuoden kunniaksi yllätysohjelmanumero Harri Jokiranta, Huoltaja-säätiön hallituksen puheenjohtaja

14.30–15.00 Muutosta ja voimaa – Kohti nuorten kokemusasiantuntijuutta lastensuojelun sijaishuollossa Helena Inkinen, asiantuntija, Pesäpuu ry

15.00–15.30 Asiakkaista kehittäjiksi ja vaikuttajiksi Asta Niskala, kehittämispäällikkö, Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus