Seminaari: Sosiaaliturvan uudistukset – 2020-luvun sosiaalipolitiikan kokonaiskuvaa hahmottelemassa

Aika: 3.2.2015 klo 12.30-16.30
Paikka: Sali 104, Tieteiden talo, Kirkkokatu 6, Helsinki

Kiitos puhujille ja osallistujille! Esitykset löytyvät nyt täältä.

Ilmoittautuminen tästä linkistä 28.1. mennessä.

Seminaarissa esitellään ajankohtaisten sosiaalipoliittisten uudistusten ja ratkaisujen sisältöä sekä pohditaan, miltä suomalainen sosiaalipolitiikka näyttää tulevina vuosina.

Suomalaista hyvinvointivaltiota on viime vuosikymmeninä uudistettu monin tavoin. 1980-luvun loppuun asti uudistukset merkitsivät hyvinvointivaltion kasvua ja sosiaalisten oikeuksien laajentamista. 1990-luvun alussa käynnistyivät leikkaukset ja alkoi sopeutumisen kausi. Mikä kuvaa 2010-luvun hyvinvointivaltiota ja suomalaista sosiaalipolitiikkaa? Onko uudistuksille löydettävissä yhteisiä nimittäjiä ja tavoitteita? Keille, kenen ehdoilla ja miksi uudistuksia tehdään? Millainen suunta on kohti 2020-lukua?

Ohjelma:

Avaussanat
puheenjohtaja Susan Kuivalainen, Sosiaalipoliittinen yhdistys ry

Sote-uudistus
dosentti Reijo Väärälä

Hoivan kysymykset
professori Anneli Anttonen, Tampereen yliopisto

Kommenttipuheenvuoro
professori Juhani Lehto, Helsingin yliopisto

Kahvitauko

Eläkeuudistus
johtaja Mikko Kautto, Eläketurvakeskus

Toimeentulotuen Kela-siirto
tutkimusprofessori Pasi Moisio, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos

Kommenttipuheenvuoro
professori Heikki Hiilamo, Helsingin yliopisto

Loppupuheenvuoro
dosentti Raija Julkunen

Viime vuosina sosiaaliturvaa on reformoitu monin tavoin. Hallituskauden isoimpia tavoitteita on ollut SOTE-uudistus. Mitä se merkitsee palveluiden järjestämisen ja tuottamisen osalta? Voidaanko vielä puhua pohjoismaisesta mallista? Entä hoivakysymykset – kuka hoitaa vanhukset ja lapset? Siirtyykö hoiva enenevässä määrin yksityisen piiriin? Valmistelussa on myös vuosikymmenen suurimmaksi sosiaalipoliittiseksi uudistukseksi luonnehdittu eläkeuudistus. Mikä muuttuu: ottaako suomalainen malli askeleen länteen vai etelään? Parhaillaan valmistellaan määrältään pienempää ryhmää koskettavaa, mutta ideologisesti tärkeää toimeentulotuen Kela-siirtoa. Minkälaisin ehdoin ja keinoin yhteiskunnan pienituloisimpien toimeentulosta huolehditaan?