In memoriam Risto Jaakkola (1941-2015)

Vapun jälkeen meidät tavoitti suruviesti: sosiologi ja sosiaalipoliitikko Risto Jaakkola oli kuollut vapunaattona äkillisesti sairauskohtaukseen. Risto oli koulutukseltaan sosiologi, joka teki lisensiaatintutkielman kriminologi Veli Verkosta. Uransa aikana hän työskenteli virkamiehenä, mm. lainsäädäntöneuvoksena – vaikkei ollut juristi – oikeusministeriössä ja toimistopäällikkönä sosiaali- ja terveysministeriössä. Ennen eläkkeelle siirtymistään hän toimi pitkään erikoistutkijana Oikeuspoliittisessa tutkimuslaitoksessa.

Risto  oli aktiivinen monissa järjestöissä (mm. Yhdistys 9 ja Väestöliitto) sekä sosiologian ja sosiaalipolitiikan verkostoissa. Westermarck-seuran varapuheenjohtajana hän toimi vuosina 1986-87. Hän oli myös vuonna 1970 perustetun Oikeus- ja yhteiskuntatieteellinen yhdistyksen (OYY) perustajajäsen ja ensimmäinen varapuheenjohtaja.

Jaakkola osallistui Sosiaalipoliittisen yhdistyksen toimintaan monella tasolla. Yhdistyksen johtokunnan jäsen hän oli vuosina 1975–1977. Erittäin huomattavan panoksen hän antoi Sosiaalipolitiikka-vuosikirjan (Janus-lehden edeltäjän) pitkäaikaisena toimitussihteerinä 1977–1991. Näistä asioita hänelle myönnettiin Sosiaalipolitiikka-palkinto Sosiaalipolitiikan päivillä 1991. Lisäksi hänet palkittiin Westermarck-seuran kunniajäsenyydellä 1992.

Yhdessä Sakari Kainulaisen ja Keijo Rahkosen kanssa Jaakkola toimitti Sosiaalipoliittinen yhdistyksen historian Työväensuojelusta sosiaalipolitiikkaan: Sosiaalipoliittinen yhdistys 1908-2008 (Edita, 2009).

Risto Jaakkola oli hyvä kynästään, ja tyylinäytteitä niistä on koottu hänen kirjoituskokoelmaansa Ettei muisto menisi (Enostone, 2012). Vaikuttava on myös  hänen Hietaniemen uudessa kappelissa pidetty puheensa ‘Klaus Mäkelän arkulla’. Se on julkaistu teoksessa Klaus Mäkelän tekstit, teot ja elämä (toim. Auli Hakulinen & Risto Jaakkola; Sosiaalipoliittisen yhdistyksen tutkimuksia 65, 2014).

Vaikka Risto oli elämänsä aikana mukana monessa, hän oli vaatimaton persoona, joka ei tehnyt numeroa itsestään, vaan vaikutti mielellään hieman taka-alalla.

Sosiaalipoliittisella yhdistyksellä on monta aihetta muistaa kiitollisuudella Risto Jaakkolaa hänen merkittävästä ja pitkäaikaisesta panoksestaan SPY:n toiminnassa.

– Keijo Rahkonen