HISTORIA

Kahdeksan miestä – useimmat virkamiehiä – kokoontui huhtikuun 25. päivänä 1908 Hotelli Kämpiin ja sen jälkeen kokoonnuttiin vielä kahdesti niin, että seuraavan vuoden helmikuun 27 päivänä he ja muutama muu päättivät perustaa yhdistyksen nimeltä ”Suomen Työväensuojelus- ja Sosiaalivakuutusyhdistys – Föreningen för Arbetareskydd och Socialförsäkring i Finland” Vuodesta 1932 yhdistyksen nimi on ollut Sosiaalipoliittinen yhdistys – Socialpolitiska föreningen.

Kymmenen vuotta yhdistys edusti Suomen suuriruhtinaskuntaa kansainvälisissä sosiaalipoliittisissa kokouksissa, ja kokousedustajat toivat hyödyllistä ja ajankohtaista kansainvälistä tietoa teollistumisessa vauhtiin päässeeseen maahamme.

Itsenäisen Suomen ensi vuosikymmeninä yhdistys tarjosi vaihtelevalla menestyksellä yhteisen kokoontumispaikan yhteiskuntamme kehittämisestä huolta kantaville tahoille sosiaalisesti ja poliittisesti rikkinäisessä maassa. Sotavuosina yhteisyys tiivistyi ja sodan jälkeen Yhdistys ryhtyi suureen ponnistukseen, laatimaan 1960-luvun sosiaalipoliittista ohjelmaa. Nyt yhdistys on tieteellinen seura, joka käy sosiaalipoliittisesta keskustelua 2000-luvun uudenlaisessa tilanteessa.

Tilaa yhdistyksen historiikki tarjoushintaan 12 euroa!